25 apr 2019  /  NyhedsRedaktør

Tre unge fra Herning er danmarksmestre i entreprenørskab 2019

En BH med lommer til diskret opbevaring af hygiejnebind. Dén idé sikrede onsdag aften tre elever fra Herningsholm Gymnasium titlen som vindere af Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab.

Da de på landets ungdomsuddannelser tog hul på entreprenørskabsforløbet, Company Programme, var de 3500 elever.

 

I går var de kun 150 elever tilbage. Fordelt på 42 hold. Til fælles havde de, at de alle havde en god iværksætteridé og gennem regionale mesterskaber og messer havde fejet tusindvis af konkurrenter af banen, og kvalificeret sig til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab.

 

Vinderne blev Anna Bech, Julie Helleskov og Rasmus Villumsen med ideen Hush-Hush Underwear. De har udviklet en BH med to lommer, hvor piger og kvinder diskret kan opbevare hygiejnebind.

 

- Det er sindssygt vildt at vinde! Det havde vi slet ikke regnet med. Vi ryster helt. Men nu skal vi bare videre og sælge noget mere og videreudvikle vores produkt, lød det fra de tre vindere, som allerede sælger deres innovative BH på Instagram.

 

Med titlen som Danmarksmestre i Entreprenørskab fulgte også en check på 10.000 kroner sponsoreret af Nordea, som blev overrakt til de unge opfindere. Til juli skal Hush-Hush Underwear desuden repræsentere Danmark ved det prestigefyldte Europamesterskab, Company of the Year Competition, som holdes i Lille, Frankrig.

25 års jubilæum og hård konkurrence

I år er det 25 år siden, de første danske elever deltog i Company Programme. Det blev blandt andet markeret ved fint besøg af uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers, som holdt åbningstalen.

 

Senere på dagen deltog H.K.H. Kronprinsen, som var rundt og snakkede med flere af de deltagende hold. H.K.H. Kronprinsen mødte blandt andet det grønlandske hold fra Handelsskolen i Nuuk. Efterfølgende hørte han tidligere deltagere i entreprenørskabsprogrammet fortælle om deres iværksætterrejse.

 

Dagens vindere blev fundet efter en intensiv dag i Industriens Hus, hvor de unge skulle bevise, at de havde styr på både idé, forretningsmodel, markedspotentiale og samtidig levere et stærkt pitch i flere forskellige situationer for at imponere dommerne. Efter en hel dags konkurrencer var der om aftenen festmiddag for alle deltagerne, hvor vinderne blev kåret.

 

- Niveauet har været højt i år. Jeg er dybt imponeret over, hvor gennemarbejdede og innovative mange af de unges ideer var. Det vidner om, at entreprenørskab i undervisningen har en positiv effekt på elevernes læring, tro på sig selv og evne til at tænke nyt og turde satse. Det er en fornøjelse at se, og jeg glæder mig til at se flere af ideerne blive realiseret til egentlig virksomheder i fremtiden, lyder det fra Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.

 

Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab blev holdt hos Dansk Industri, der sammen med Fonden for Entreprenørskab er med til at arrangere DM.

 

- Vi er glade for at lægge hus til DM i Entreprenørskab, som inspirerer en masse unge til at starte egen virksomhed. Det er rigtig gode og kreative ideer, de unge kommer med, som de både kan bruge i egne virksomheder eller i eksisterende virksomheder. Vi skal bakke op om dem, der skaber fremtidens virksomheder, job og velstand, som vi alle nyder godt af, siger Kent Damsgaard, direktør i Dansk Industri.

 

Fonden for Entreprenørskab står bag DM i Entreprenørskab i samarbejde med Dansk Industri og Nordea og med støtte fra Bloomberg.

De fire sporvindere

Science & Technology - Isowell fra Viden Djurs – VID Gymnasier
Society & Globalization: Hush-Hush Underwear fra Herningsholm Gymnasium                   
Business & Service: Aevias fra Herningsholm Gymnasium        
Trade & Skills: eTalents fra Herningsholm Gymnasium

Samlede vindere ved DM i Entreprenørskab 2019

1. pladsen: Hush-Hush Underwear fra Herningsholm Gymnasium                    
2. pladsen: Isowell fra Viden Djurs – VID Gymnasier                                             
3. pladsen: Clean Crip fra Aarhus Business College

Baggrund om DM og Company Programme

Company Programme er et undervisningsforløb, hvor elever på ungdomsuddannelserne bliver taget gennem alle faser af livet som iværksætter. I løbet af skoleåret skal de bl.a. arbejde med forretningsmodeller, indgå aftaler med samarbejdspartnere fra det nære erhvervsliv og den finansielle sektor, lave markedsføring og aflægge regnskab. Ca. 4000 elever er årligt med i Company Programme, og de bedste og mest innovative elevvirksomheder kvalificerer sig til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab. Herfra går vinderen videre til EM i Entreprenørskab.

 

Til DM stiller eleverne stiller op i én af fire kategorier: Science & Technology, Society & Globalization, Business & Service og Trade & Skills, og elevernes idéer spænder derfor fra nyudviklede tekniske løsninger til idéer med et mere socialt fokus. Alle ideerne bedømmes af erfarne erhvervsfolk i flere forskellige kategorier.