07 jul 2019  /  NyhedsRedaktør

Tre elever fra Herning vinder pris til EM i Entreprenørskab

En ualmindelig god ide, en fremragende præsentation, hårdt arbejde og tre elever med iværksætterambitioner. Det er opskriften, der sent fredag den 5. juli sikrede de tre elever fra Herning “Citi Foundation Client Focus Award” ved Europamesterskabet i Entreprenørskab for elever.

Anna Bech, Julie Helleskov og Kevin Albin Jensen står bag ideen Hush-Hush Underwear, som er en BH med to lommer, hvor piger og kvinder diskret kan opbevare hygiejnebind. De tre unge iværksætterspirer er allerede i gang med at sælge BH’erne via instagram, og i april vandt de Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for deres opfindsomme idé og gennemførte markedsresearch og -potentiale.

 

DM blev adgangsbilletten til Company of the Year Competition, som er EM i Entreprenørskab for elever på ungdomsuddannelser. Her har de tre danske elever den 3.-5. juli skulle overbevise den internationale jury om, at deres idé var bedst. Her vandt de særprisen Citi Foundation Client Focus Award.

 

“Vores kunder betyder alt for os, og deres pain er det vigtigste for os – derfor betyder det rigtig meget for os, at det er den her pris, vi har vundet. Det er helt fantastisk, siger Julie Helleskov fra Hush-Hush Underwear, som vandt Citi Foundation Client Focus Award. Med prisen honorerer Citi Foundation det hold, der har gjort en ekstra indsats for at forstå sine kunder og deres verden, ligesom prisen har fokus på skabelse af ekstra værdi for kunderne.

Anna Bech vandt desuden en ”Alumni Leadership Award” for sine stærke lederevner.

 

Holdet bag Hush-Hush Underwear er til daglig elever på Herningsholm Erhvervsgymnasium og har arbejdet med deres idé det meste af skoleåret. Over 300.000 elever fra ungdomsuddannelser i 40 lande har i år været med i entreprenørskabsforløbet Company Programme, og de bedste fra hvert land mødtes til EM den 3.-5. juli i Lille, Frankrig.

 

Det blev Tyrkiet, der løb med førstepladsen og Europamestertitlen. Holdet har udarbejdet en opsamler til havne, der indsamler plastikaffald i havet.

 

 

Baggrund:

Alle deltagerne ved Company of the Year Competition har deltaget i Company Programme som er et undervisningsforløb, hvor elever på ungdomsuddannelserne bliver taget gennem alle faser af livet som iværksætter. Ca. 3500 elever er årligt med i Company Programme i Danmark, og de bedste og mest innovative elevvirksomheder kvalificerer sig til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab. Herfra går vinderen videre til EM i Entreprenørskab. Fonden for Entreprenørskab står bag Company Programme og DM i Entreprenørskab, mens Company of the Year Competition arrangeres af JA Europe.