26 maj 2014  /  NyhedsRedaktør

Ny viden: Entreprenørskab med kunst og kultur

Otte europæiske lande står bag ny viden om, hvordan man kan koble entreprenørskab med kunst og kultur.

EU-projektet CENTRES – Creative Entrepreneurship in Schools har kørt i to år, og i den periode har alle otte deltagerlande har lavet pilotprojekter for at se, hvordan man bedst muligt kan skabe netværk og samarbejde mellem skoler og kreative eller kulturelle virksomheder.

 

CENTRES er et Comenius projekt, som netop har fokus på entreprenørskab og kreativitet og samarbejdet med kreative og kulturelle virksomheder. Projektet er netop afsluttet med en konference, hvor der blev fremlagt en række anbefalinger til, hvordan man fremadrettet sikrer den bedste entreprenørskabsundervisning fra overordnet politisk niveau.

 

Tre pilotprojekter i Danmark

 

Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise har været den danske partner i CENTRES, og har gennemført tre pilotprojekter i løbet af efteråret 2013.

 

  • I september løb det første pilotprojekt af stablen, da 9. klasserne fra Vejlebroskolen i Ishøj i samarbejde med Arken arrangerede oplevelser for deltagerne på det årlige ArtRun.
  • I oktober deltog 7. klasser N. J. Fjordsgades Skole og Læssøesgades Skole i Aarhus i konkurrencen ”Den Kreative Bølge”, hvor de skulle skabe det bedste skolegårdsmiljø.
  • I december arbejdede to 6. klasser fra Grejsdalens skole og Skibet skole i Vejle med udformningen af et nyt ungdomshus. Processen skete i samarbejde med arkitekter, indretningsdesignere og grafikere.

 

Vidensbank

 

De danske pilotprojekter er nu samlet i en vidensbank sammen med pilotprojekterne fra de syv andre samarbejdslande, så andre skoler, skoleledelser og politikere i alle lande kan læse om erfaringerne fra projekterne.

 

Alle pilotprojekterne og de samlede anbefalinger fra CENTRES kan også findes på CENTRES hjemmeside. Se link i højre side.