03 nov 2015  /  NyhedsRedaktør

Der er en opfinder gemt i selv den yngste

Når Danish Entrepreneurship Award 2015 skydes i gang den 19. november, vil der være mange seriøse bud på, hvordan entreprenørskab og iværksætteri kan gribes kreativt an fra danske grundskoleelever. Programmerne Projekt Edison og NextLevel har nemlig opnået rigtig stor interesse fra flere end 900 danske elever.

Rigtig mange elever i 6.-10. klasse har siden august arbejdet på at opfinde og udvikle kreative idéer, der ikke kun sikrer dem en plads i konkurrencerne på Danish Entrepreneurship Award, men som også løser et reelt problem.

 

Den store interesse for konkurrencerne skyldes, at flere og flere danske grundskoler har sat innovation og entreprenørskab på dagsordenen. Faktisk har hele 43,9 pct. af landets grundskoler i større eller mindre grad gennemført entreprenørskabsundervisning, der skal give selv de yngste elever troen på, at de kan udvikle idéer, der skaber reel værdi. Det kan ses på deltagerne til Danish Entrepreneurship Award; rigtig mange er ivrige efter at præsentere deres idéer i de to konkurrencer, faktisk er der over 100 flere elever tilmeldt i år.

 

”Vi oplever, at eleverne får et boost og en større tro på sig selv gennem de kreative og innovative læringsformer, de bliver undervist i. Entreprenørskabsundervisning lægger vægt på, at eleverne skal opnå personlige kompetencer og have mod til at skabe, tage initiativ og sætte i værk, ” siger Camilla Ryge Leth, projektleder for Danish Entrepreneurship Award.

 

Grundskolerne har ramt en gylden åre

Som lærer kan det være svært at fastholde elevers interesse for at indlære og engagere sig i faglige projekter, men med denne form for undervisning bliver eleverne mere kreative og entreprenante i tanke og handling, hvilket også fremmer motivationen for faglig indlæring.

 

Næstved Kommune oplever en stigende interesse blandt elever fra 6.-7. klasse, der brænder for at kvalificere sig til finalen i Projekt Edison-konkurrencen. For blot tre år siden deltog kun én klasse bestående af 25 elever, sidste år var dette tal steget til 256 elever, og i år er det steget til hele 451 elever fordelt på 93 hold.

 

Ifølge Anne Bach Nielsen, skolekonsulent i Næstved Kommune, skyldes denne øgede interesse, at eleverne synes, det er spændende og motiverende at få lov til at udvikle noget, der kan skabe værdi:

 

”Når eleverne arbejder med entreprenørskab i skolen, så tilegner de sig nogle helt grundlæggende færdigheder, som vil komme til at få betydning for dem senere i deres liv. De bliver både udfordret på deres vedholdenhed og samarbejde med andre, og de lærer at kommunikere målrettet og præcist. Men det vigtigste er, at de får øjnene op for og mærker, at de selv kan gøre en forskel og skabe værdi.

Vi har haft god erfaring med at introducere innovation og iværksætteri til vores elever, for de er meget motiverede for at få lov til at udvikle noget, der kan skabe værdi. ”

 

Fra Næstved Kommune vil ca. 10 hold gå videre til finalen i Projekt Edison-konkurrencen, som bliver afholdt på Danish Entrepreneurship Award. På Danish Entrepreneurship Award vil der være i alt seks konkurrencer, som alle landets innovative unge kan deltage i:

 

  • Idékonkurrencen (hvor man konkurrerer i tre niveauer; grundskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse)
  • Opfinderkonkurrencen Projekt Edison for elever i 6.-.7. klasse
  • Da Vinci-konkurrencen for ungdomsuddannelser
  • Designtalent, udstillingskonkurrence for kreative studerende
  • Plakatkonkurrencen for kreative elever og studerende
  • Mikrolegater; her uddeles tre mikrolegater til studerende med flyvefærdige iværksætteridéer

 

Det forventes, at der samlet set kommer over 5000 deltagere på Danish Entrepreneurship Award.

Læs mere om awarden her