Fondens forskning
Fonden for Entreprenørskab forsker i effekterne af entreprenørskabsundervisning og i metoder og tilgange til denne undervisning.
Forskningen bidrager med vigtig viden om, hvad der giver kvalitet i entreprenørskabsundervisning og om underviseres didaktiske profiler.
I publikationen ”Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse” kan man finde en model eller forståelsesramme med perspektiver på, hvordan entreprenørskabsundervisning kan udøves og evalueres i praksis på forskellige uddannelsestrin. Se publikationen her
Et overordnet resultat af Fondens forskning er, at det er vigtigt, at man som elev får undervisning i entreprenørskab flere gange i løbet af sin uddannelse. Og at jo tidligere man som elev får undervisning i entreprenørskab, jo større effekt har det. Læs mere om dette og andre forskningsresultater i vores faktaark.
Underviserens rolle og de 4 tilgange til undervisningen
Forskningen giver også viden om underviserens betydning og rolle. Fonden for Entreprenørskab opererer med fire forskellige tilgange til entreprenørskabsundervisning:
- undervisning om entreprenørskab
- undervisning for entreprenørskab
- undervisning gennem entreprenørskab og
- entreprenørskab indlejret i undervisningen.
Læs mere om de 4 tilgange her (link på vej).
Disse 4 tilgange har forskellige effekter på forskellige uddannelsestrin og på forskellige elever. Undersøgelser har vist, at effekten i nogle tilfælde er bedst, når forskellige tilgange kombineres.