-
Publikationsliste
Nedenfor finder du en liste over samtlige publikationer, som Fonden for Entreprenørskab har udgivet eller bidraget til. Listen indeholder bl.a. kortlægninger, effektmålinger, analyser, rapporter og faktaark (som siden 2020 kaldes VidenOm). Publikationerne er inddelt efter årstal med den seneste øverst. Alle kan downloades gratis.
Fondens undervisningsmaterialer findes her
-
Publikationer 2021
-
Iværksætteri og innovation på erhvervsskolerne - et ledelsesperspektiv
Publikationen samler op på erfaringer fra projektet UIIV - Undervisning i iværksætteri (2019-2021), hvor formålet har været at udvikle, afprøve og forankre iværksætteri som en mere integreret del af undervisningen på de danske erhvervsuddannelser og erhvervsgymnasier.
-
Temaanalyse: Startupstiftere og deres team
Temaanalysen ser nærmere på hovedstifterne af nye virksomheder i Danmark og deres valgte teamsammensætning ved etablering af virksomheden ift uddannelsessammensætning og køn. Analysen giver også indblik i, hvordan nye virksomheder af hhv. kvindelige og mandlige hovedstiftere klarer sig.
-
En analyse med fokus på beskæftigelse, kønsdiversitet og verdensmålsiværksætteri, 2021
Mikrolegatanalysen omfatter denne gang, udover det sædvanlige fokus på hvordan mikrolegater påvirker beskæftigelsen, fokus på to nye områder; kønsdiversitet og verdensmålsiværksættere. Analysen er således baseret på tre forskellige dataset og inddelt i de tre hovedsektioner: Beskæftigelse, kønsdiversitet og verdensmålsiværksættere.
-
Publikationer 2020
-
Tema-analyse: Iværksættere under uddannelse
Analysen viser, at den procentvise vækst for iværksættere under 25 år har haft en markant større fremgang, sammenlignet med alle øvrige iværksættere i årene mellem 2001 og 2014. Udover antal reelt nye virksomheder har unge iværksættere forbedret sig væsentligt, når det kommer til jobgenerering og overlevelse. Den procentvise vækst ligger desuden over den udvikling, vi ser hos iværksættere over 25 år.
-
Kortlægning af entreprenørskabsundervisning i det danske uddannelsessystem
Kortlægningen viser, at 1 ud af 4 elever og studerende modtog entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2019/2020.
Entreprenørskabsundervisning er mest udbredt på ungdomsuddannelserne. Der har dog både på grundskoler og videregående uddannelser været en positiv udvikling det seneste år. Samlet set har 24 % af alle elever og studerende mødt entreprenørskab som en del af undervisningen i skoler og på uddannelser i skoleåret 2019/2020.
Kortlægningen udgives denne gang som en online version - se den i nedenstående link:
Gå til selve kortlægningen her
-
Klar til praktikanter? Klar til Ledelse?
Materialet er lavet til startup-founders, der overvejer at ansætte praktikanter i deres startup. Materialet giver overblik over de faser, der er relevante, når der tales om praktikforløb. Materialet er ikke udtømmende, men er skabt for at man som founder skal føle sig bedre klædt på til at påtage sig det ansvar, der følger med at ansætte praktikanter i sin virksomhed.
Publikationen er udviklet i regi af StartUp i Praksis-projektet med midler fra EU's Socialfond og Erhvervsstyrelsen.
-
Kvantitativ undersøgelse af det tværgående emne innovation og entreprenørskab fra et strategisk og ledelsesmæssigt perspektiv
Fonden har i 2020 udarbejdet en kvantitativ analyse af den strategiske forankring af innovation og entreprenørskab og sammenholdt denne med de i 2019 udarbejdede analyser.
Analysen har resulteret i et omfattende kommunalt overblik med en lang række oplysninger om den enkelte kommune, der kan præsenteres som udtræk enkeltvis. Konklusionen er fortsat, og ikke overraskende, at en strategisk og kommunal forankring giver sig udslag i en større udbredelse af innovation og entreprenørskab i skolerne og deraf flere aktiviteter og deltagende elever.
-
Viden Om - hvordan øger vi antallet af kvindelige iværksættere?
( FactSheet - How to increase the number of female entrepreneurs? Click link for English )
Dette Viden Om beskæftiger sig med den stigende ubalance, der findes mellem virksomheder startet af kvinder og virksomheder startet af mænd. Selv i samfund med fokus på at skabe lige vilkår for begge køn på arbejdsmarkedet. Samtidig viser undersøgelser, at virksomheder med kvinder i ledelsen kan føre til rigtig gode resultater.
Dette Viden Om identificerer og diskuterer fem områder, hvor der kan gøres en særlig indsats for at rette op på ubalancen: 1) kvindelige rollemodeller, 2) adgang til finansiering, 3) adgang til netværk, 4) kommunikation, og 5) uddannelse.
-
Kortlægning og inspirationskatalog om bæredygtigt entreprenørskab
Denne omfattende oversigt over tiltag indenfor entreprenørskab og bæredygtighed på 23 videregående uddannelsesinstitutioner er lavet på baggrund af tidens aktuelle klimaproblematik og en efterspørgsel fra videns- og andre organisationer.
Klimakrisen er ikke mindst blandt studerende og unge iværksættere et højaktuelt tema, og flere udvikler allerede grønne bæredygtige løsninger. Engagementet blandt unge giver uddannelsesinstitutionerne en unik mulighed for at være med til at præge fremtiden i en grønnere retning.
Læs mere om resultater, konklusioner, og om de mulige fremtidige indsatser, som kortlægningen peger ind i. Kortlægningen findes som pdf og i en online version.
-
Iværksætterindblikket 2020
Iværksætterindblikket giver et overblik over iværksætteri set i dansk og international sammenhæng og med fokus på både de etablerede iværksættere samt vækstlaget for nye iværksættere i skoler og uddannelser.
-
Viden Om Bæredygtigt entreprenørskab
Dette VidenOm handler om bæredygtigt entreprenørskab og de muligheder og udfordringer det giver - især for uddannelserne og for iværksætterne.
Første del giver et overblik over baggrunden, det politiske, forskningen og anbefalinger/key points samt en diskussion af, hvad bæredygtigt entreprenørskab betyder for uddannelserne.
Anden del indeholder en oversigt over Fondens foreløbige kortlægning - i første omgang på de videregående uddannelser - og giver inspirerende eksempler.
-
Viden om Entreprenørskab og køn
I Fonden for Entreprenørskabs nye vidensamling dykker vi ned i de store kønsforskelle indenfor iværksætteri og giver konkrete anbefalinger til, hvordan vi kan ændre billedet og skabe mere ligestilling indenfor iværksætteri og entreprenørskab.
Vidensamlingen er delt i tre, som hver især kan downloades nedenfor:
VidenOm Entreprenørskab og køn - Den korte oversigt med fakta
VidenOm Entreprenørskab og køn - Anbefalinger til undervisere
-
Kategoriseringsmodellen
Formålet med kategoriseringsmodellen er at bestemme, om kurser og/eller anden aktivitet på de videregående uddannelser indeholder entreprenørskab, intraprenørskab eller er kompetenceopbyggende indenfor disse områder.
Med kategoriseringsmodellen kan det ud fra kursusbeskrivelsen fastlægges, hvor kursets faglige fokus ligger, samt hvilke pædagogiske metoder der anvendes. Disse to er afgørende for, om kurset eller aktiviteten kan kategoriseres som entreprenørskabskursus eller entreprenørskabsaktivitet.
-
Effects of online-based entrepreneurship education based on role models
(Engelsk)
Publikationen redegør for effekterne af online undervisningsforløb i entreprenørskab, som gjorde brug af rollemodeller. Forløbet blev testet af 14-15 årige elever og viste effekter, både på kort sigt og et år efter forløbet. Den opdaterede publikation indeholder også en diskussion af effekterne under covid19.
-
An epic literature review (på engelsk)
Denne litteraturgennemgang er udført i EEEPHEIC-projektet (Evaluation of Entrepreneurship Education Programmes in Higher Education Institutions and Centres) og giver et overblik over forskning, taksonomier og kategoriseringsmodeller samt evalueringsredskaber på det videregående uddannelsesniveau.
Litteraturgennemgangen bruges som baggrund for projektets formål, som er at udvikle et pålideligt evalueringsværktøj og kategoriseringsmodel indenfor entreprenørskabsuddannelse på de videregående uddannelser.
-
Mikrolegatanalyse 2020
Den nyeste mikrolegatanalyse bekræfter de positive effekter af mikrolegatinitiativet, som tidligere analyser har vist.
Siden 2019 arbejder Tuborgfondet og Fonden for Entreprenørskab sammen om at understøtte FN's 17 verdensmål: De næste tre år uddeles 150 mikrolegater til iværksættere, der arbejder med løsninger for at nå verdensmålene. Og der har været stor interesse for det nye initiativ: 40% af de i alt 292 mikrolegatansøger i 2019 var fra verdensmålsiværksættere. I alt 92 ansøgere modtog et mikrolegat i 2019, og heraf var de 37 verdensmålsiværksættere.
-
Hovedpointer fra lærer- og underviseranalysen 2019
Fonden for Entreprenørskab gennemførte i foråret 2019 en analyse af innovation, entreprenørskab og iværksætteri i uddannelsessektoren via en spørgeskemaundersøgelse rettet mod og tilpasset til lærere og undervisere på de tre uddannelsesniveauer.
Den primære grund til undersøgelsen var for også i fremtiden at kunne tilbyde skoler og uddannelser viden samt relevante kurser, materialer og arrangementer indenfor entreprenørskab og iværksætteri.
-
Metoderapport - Kortlægning (opdateret)
Metoderapporten, som er opdateret i december 2019, giver en redegørelse for, hvordan Fondens kortlægning foretages på de tre uddannelseniveauer: grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Metoderapporten skal således ses som et supplement til Fondens kortlægninger.
-
Kortlægning 2018-2019
Kortlægningen viser, hvor udbredt entreprenørskabsundervisning er i henholdsvis grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser.
-
Praktik i studenter-startups på de danske universiteter - en antropologisk behovsafdækning
Udarbejdet af Use the User for Fonden for Entreprenørskab i forbindelse med projektet Startup i praksis. Overordnet konkluderer rapporten, at et bredt udsnit af universitetsstuderende kan se et formål med at være i praktik som en del af uddannelsen. Der er dog stor variation på tværs af universiteter og uddannelser, når det gælder denne mulighed. Samtidig mangler praktik en klar, faglig profil. Undersøgelsen viser, at hvis praktik blev indskrevet som en ECTS-givende mulighed, ville det blive oplevet som en reel mulighed af langt flere studerende. Samtidig er det vigtigt, at praktik formidles og kommunikeres fra starten af og undervejs i uddannelsen, og at dette sker i et samarbejde mellem universitet og studentervæksthus.
-
Mikrolegatanalyse - januar 2019
- En temaanalyse af Mikrolegat-initiativet med fokus på beskæftigelse.
Den seneste analyse af Mikrolegat-initiativet bekræfter den tendens, der blev påvist i de tidligere analyser, og det er, at mikrolegater øger unge startups' overlevelsesevne; startups, der modtager et mikrolegat, danner større teams og skaber flere jobs end ikke-modtagere i kontrolgruppen. Dertil kommer, at de har nemmere ved at tiltrække vækstkapital, hvilket yderligere forstærker deres evne til jobskabelse.
-
Publikationer 2018
-
Filling in the blanks. The Impact of Entrepreneurship Education on European High School Students
Resultaterne af Youth Start projektet viser, at deltagelse i Youth Start programmet har en god effekt på entreprenøriel selvtillid. Undersøgelsen, som blev udført på ungdomsuddannelser i en række europæiske lande, ser desuden på, hvordan særligt to miljømæssige faktorer også påvirker resultaterne af undervisningen, nemlig tidligere erfaring med entreprenørskabsuddannelse samt forskelle i social status.
-
Youth Start Entrepreneurial Challenges - Handbook
Youth Start Entrepreneurial Challenges var et Erasmus+ projekt, som Fonden for Entreprenørskab deltog i fra 2015 til 2018.
Projektet udviklede et holistisk læringsprogram på de obligatoriske uddannelsestrin, som blev afprøvet i skoler i Luxemborg, Portugal, Slovenien og Østrig. Programmet består af innovative og fleksible undervisningsforløb af forskellig længde og intensivitet, som styrker elevernes entreprenørielle kompetencer og øger deres muligheder for beskæftigelse efter endt skolegang.
Undervisningsforløbene kan indlejres i skolens eksisterende curriculum og skaleres efter behov. Dette gør sammen med det praksis-orienterede element og elevrettede fokus, at de med stor fleksibilitet kan implementeres i undervisningen.
Youth Start Handbook beskriver læringsprogrammet. forsøgene i de fire lande og resultaterne. Den er rettet mod skoleledere, undervisere og andre praktikere.
-
Youth Start projektresultater
Youth Start-projektets læringsprogram blev afprøvet af elever på grundskoler i fire lande.
Få et hurtigt overblik over hvad læringsprogrammet bestod i og find hovedresultaterne for pilottests (links viser udsnit, som også er del af Youth Start Handbook)
Se resultater på entreprenørielle kompetencer og holdninger
-
Youth Start - projektrapport
Rapporten går i dybden med baggrund, forskningsdesign og metodologi samt resultater af forsøgene, som involverede ca. 18.000 elever på mere end 100 skoler.
Blandt andet uddybes det, hvorfor undervisningsforløbene havde størst effekt på de ældste elever i grundskolen, og størst effekt på dem, som har tidligere erfaring med denne undervisning. Dermed bekræftes tidligere resultater om, at elever skal møde entreprenørskabsundervisning tidligt og flere gange for at få maximalt udbytte.
Resultaterne varierer mellem skoler og lande, men viser overordnet, at et entreprenørielt undervisningsprogram af forholdsvis få timer har god effekt. At de korte forløb har vist sig så effektive er et positivt (omend lidt overraskende) resultat; den korte varighed gør dem mindre ressourcekrævende at implementere i den eksisterende undervisning.
-
Youth Start policy recommendations
Youth Start-projektet var et policy projekt med involvering af flere landes undervisningsministerier. Projektet mundede ud i evidensbaserede anbefalinger rettet imod beslutningstagere på undervisningsområdet.
-
Innovating professional development in compulsory education. Examples and cases of emerging practices for teacher professional development
Rapporten (på engelsk) giver en analyse af 30 eksempler på innovative tiltag indenfor videreuddannelse af undervisere; tiltag som har udviklet sig i forsøget på at overvinde de barrierer og begrænsninger, som undervisere møder, når de forsøger at forbedre og udvikle deres undervisningspraksis. De opsamlede eksempler på praksis og erfaring vil kunne understøtte politikere på uddannelsesområdet i at gentænke den løbende professionelle videreuddannelse af undervisere.
Undersøgelsen er blevet foretaget på vegne af Europakommissionens Generaldirektorat for Uddannelse, Unge, Sport og Kultur. En lignende rapport om den professionelle videreuddannelse af undervisere på de videregående uddannelser publiceres snarest.
Fonden for Entreprenørskab har bidraget til nærværende rapport, særligt kapitel 25 om forløbet Fagligt Entreprenørskab på erhvervsuddannelserne.
-
Statusrapport fra Vækstfonden
Vækstfonden gør status på kapitalmarkedet for iværksættere og vækstvirksomheder i 2017 og ser grund til både begejstring og optimisme; det finansielle økosystem er nået langt, dets aktører er blevet mere erfarne, og investeringsaktiviteten er stigende.
Rapporten besvarer følgende spørgsmål: Hvordan er adgangen til kapital i dag? Hvordan udvikler den sig over tid? Hvor god er sammenhængen i økosystemet? Og hvordan ser det danske økosystem ud i en international sammenligning?
Fonden for Entreprenørskab har bidraget til rapporten med sit perspektiv på vigtigheden af startkapital for iværksættere; erfaringerne med mikrolegater til studenter-startups viser, hvordan ofte selv små beløb kan gøre en stor forskel.
-
Kortlægning af ekstracurriculære aktiviteter på universiteterne
Fonden for Entreprenørskab og Tænketanken DEA har lavet en kortlægning over de forskellige ekstracurriculære aktiviteter, som danske universiteter tilbyder studerende, der er interesserede i entreprenørskab og iværksætteri.
Kortlægningen har til formål at skabe overblik over omfanget af de ekstracurriculære tilbud til studenteriværksættere på universiteterne.
-
Kortlægning af ekstracurriculære aktiviteter på professionshøjskolerne
Fonden for Entreprenørskab og Tænketanken DEA har lavet en kortlægning over de forskellige ekstracurriculære aktiviteter, som danske professionshøjskoler tilbyder studerende, der er interesserede i entreprenørskab og iværksætteri.
Kortlægningen har til formål at skabe overblik over omfanget af de ekstracurriculære tilbud til studenteriværksættere på professionshøjskolerne.
-
Kortlægning af ekstracurriculære aktiviteter på erhvervsakademierne
Fonden for Entreprenørskab og Tænketanken DEA har lavet en kortlægning over de forskellige ekstracurriculære aktiviteter, som danske erhvervsakademier tilbyder studerende, der er interesserede i entreprenørskab og iværksætteri.
Kortlægningen har til formål at skabe overblik over omfanget af de ekstracurriculære tilbud til studenteriværksættere på erhvervsakademierne.
-
Publikationer 2017
-
E&I i skolen. Et ledelsesperspektiv
"Innovation og Entreprenørskab i skolen – et ledelsesperspektiv” søger at beskrive, hvordan man kan gøre innovation og entreprenørskab til en del af skolen eller uddannelsesinstitutionen. Den er skrevet til ledere og indeholder en ledelses- og organisationsmodel, en kort beskrivelse af de enkelte elementer samt en tjekliste.
En af modellens pointer er, at det handler om udvikling fremfor implementering, en anden at ledelsen har et ansvar, en tredje at udvikling forudsætter et samarbejde imellem ledelse og lærere.
Modellen er, udover nærværende publikation, præsenteret i denne korte video: https://vimeo.com/248299790
-
Entreprenørskab i børnehaven
"Entreprenørskab i børnehaven" giver et bud på, hvordan man gennem en entreprenørskabspædagogisk tilgang kan lægge grundlaget for børns interesse i, og mod på, at skabe egen fremtid. Og derigennem give børnene mulighed for at opdage glæden ved og værdien af at deltage aktivt i egen hverdag.
Publikationen giver viden og bud på læringsmål, aktiviteter og pædagogiske principper. Den kan anvendes som et pædagogisk værktøj til at understøtte og italesætte den del af praksis, som allerede lægger sig op ad en entreprenørskabspædagogisk tilgang.
Publikationen henvender sig til pædagoger og andre, som er interesserede i at integrere entreprenørskabspædagogik i praksis.
-
Mikrolegat: Investering i Danmarks fremtid - en temaanalyse med fokus på beskæftigelse. December 2017
Det kan være en rigtig god forretning for samfundet at give en lille økonomisk hjælp til unge iværksættere. Analysen viser at hvis man giver studerende et legat i opstartsfasen af deres virksomhed, er der større chance for, at virksomheden overlever, og samtidig skaber de unge iværksættere hurtigere nye arbejdspladser.
-
Kortlægning 2016-2017
Det er 8 år siden, Fonden startede kortlægningen af udbredelsen af entreprenørskabsundervisning i danske skoler og uddannelsesinstitutioner. Der er sket en stor udvikling i denne periode, og det er nu i alt 25% af alle elever og studerende på de tre uddannelsesniveauer, der modtager entreprenørskabsundervisning.
Publikationen viser udviklingen igennem de 8 år og viser udbredelsen på hvert af de tre uddannelsesniveauer. Udbredelsen er steget på alle tre niveauer, og antallet af elever, der modtager entreprenørskab i deres undervisning er især udbredt på ungdomsuddannelserne, hvor næsten hver anden elev deltager i denne undervisning.
-
E3U-efteruddannelsen. Evaluering
Evaluering af E3U-efteruddannelsen i entreprenørskab for undervisere, som er en central del af Fonden for Entreprenørskabs "Ny indsats for efteruddannelse".
118 undervisere med forskellige fagligheder og fra alle tre uddannelsesniveauer deltog i efteruddannelsesforløbet i perioden fra februar 2016 til april 2017, og publikationen indeholder bl.a. deres evaluering af forløbet.
-
Fagligt entreprenørskab i erhvervsuddannelserne - følgeforskning
Følgeforskningen peger samstemmende på, at en entreprenøriel tilgang til undervisning er motiverende for elever på erhvervsuddannelserne. Og særligt for de fagligt udfordrede elever, som har dårlige skoleerfaringer med i bagagen. Forskningen viser bl.a., at eleverne bliver mere engagerede, når man gør op med den traditionelle rollefordeling mellem lærer og elever. Ved at bruge entreprenørskabsundervisning åbner lærerne op for, at eleverne får medindflydelse på både indhold, tidsforbrug, slutprodukt og evalueringsform. Eleverne bliver mere engagerede og deltager mere i undervisningen. De tager også medansvar for egen læring og føler et ejerskab over processen. Så entreprenørskab kan måske være en metode til at fastholde elever på erhvervsuddannelserne.
-
Faktaark: Hvad er iværksætteres værdi for samfundet?
Dette faktaark ser på startup-virksomheders effekter på samfundet. Tidligere resultater viser, at nye jobs primært skabes af små og nystartede virksomheder. Nye virksomheder bidrager derudover ved at skabe øget konkurrence mellem virksomheder, således at de mindst konkurrencedygtige må forlade markedet. Vigtige sidegevinster af dette er, at effektiviteten og innovationsevnen øges. Effekterne er forskellige, alt efter om de betragtes på kort, mellemlang eller lang sigt. På lang sigt er startup-virksomheders produktivitet større end etablerede virksomheders, også i Danmark.
-
Entreprenørskab på de kunstneriske uddannelser
Publikationen adresserer taksonomi, læringsmål og evaluering på de kunstneriske uddannelsesinstitutioner og er af interesse for både øvrige kreative uddannelser samt ungdomsuddannelsesinstitutioner, der fremmer lignende kompetencer (eksempelvis nogle erhvervsskoler samt gymnasier).
-
Faktaark om tidlig indsats: Hvorfor er det vigtigt at elever tidligt i deres skolegang undervises i entreprenørskab?
Entreprenørskabsuddannelse har fokus på, at eleven skal tilegne sig alsidige færdigheder, og alsidige færdigheder gør det lettere for eleven at tilegne sig og drage nytte af andre færdigheder. Samtidig har entreprenørskabsuddannelse vist sig at påvirke elevens motivation for uddannelse og at have en positiv effekt på elevens karakterer.
Derfor har entreprenørskabsuddannelse, når den gives tidligt og følges op på senere niveauer, en stor effekt på elevens samlede læringsproces og uddannelse.
-
Når startups ansætter
Analyse af jobskabelsen i små nystartede virksomheder.
Resultaterne viser, at antallet af stiftere i en startup påvirker antallet af ansatte; jo flere stiftere, jo færre ansatte. Ansatte hyres primært ud fra kompetencebehov, og der lægges stor vægt på den ansattes motivation for at arbejde i en startup. Nye ansatte findes hovedsageligt via netværk, og den hyppigst angivne barriere for nyansættelser er manglen på kapital. Ser man på de ansatte i startups, er de oftest blevet tiltrukket af muligheden for at få ansvar snarere end muligheden for at få opgaver, der matcher deres uddannelse.
-
Nordic Entrepreneurship Islands - Status and Potential. Mapping and forecasting Entrepreneurship Education on seven selected Nordic Islands
Rapport (engelsk) fra pilotprojektet, der kortlægger udbredelsen af entreprenørskab og giver 5-års prognoser for en særlig indsats indenfor entreprenørskab på syv nordiske øer, som alle har forskellige udfordringer i form af affolkning, arbejdsløshed og økonomisk stagnation. Rapporten anbefaler, at man i de små samfund udnytter sine styrker og uddanner unge mennesker i entreprenørskab for at sætte skub i udviklingen lokalt.
-
Mikrolegater. Investering i Danmarks fremtid – en temaanalyse af Mikrolegater med fokus på beskæftigelse 2017
Analysen viser, at mikrolegater har en katalyserende effekt på vækst og beskæftigelse i Danmark ved at understøtte startups igangsat af unge mennesker i løbet af eller efter de har endt deres uddannelse. Blandt andet øger mikrolegater overlevelsesraten for startups. Disse startups ansætter også flere medarbejdere og skaber flere jobs end andre nystartede virksomheder og har nemmere ved at tiltrække vækstkapital.
-
Publikationer 2016
-
Faktaark: Hvilken betydning har rollemodeller for, om unge vælger at blive iværksætter?
Fonden for Entreprenørskabs faktaark besvarer relevante spørgsmål indenfor entreprenørskabsundervisning med baggrund i egen og andres forskning.
Rollemodeller har betydning for, om unge vælger iværksættervejen. Jo bedre den unge kan identificere sig med en rollemodel, jo større er muligheden for at den unge lader sig inspirere.
-
Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse, 2. udgave
Formålet med "Taksonomi i entreprenørskabsuddannelse" er at samle Fonden for Entreprenørskabs viden om og erfaringer med entreprenørskabsundervisning og give en række perspektiver på, hvad undervisning i entreprenørskab er, og hvordan en sådan undervisning kan udfoldes og evalueres som pædagogisk praksis.
Taksonomien tager afsæt i tankerne bag Progressionsmodellen, søger at besvare nogle af de spørgsmål, som Progressionsmodellen rejser, og tilføjer elementer fra Fondens nyeste forskning.
-
Faktaark: Kan man måle udviklingen af elevers entreprenørielle kompetencer?
Fonden for Entreprenørskabs faktaark besvarer relevante spørgsmål indenfor entreprenørskabsundervisning med baggrund i egen og andres forskning.
Denne gang er spørgsmålet, hvorvidt elevernes udvikling af entreprenørielle kompetencer kan måles.
Der findes forskellige værktøjer til måling af den indflydelse entreprenørskabsundervisning har på elevernes tiltro til egne entreprenørielle kompetencer.
-
Bedømmelse og evaluering i innovations- og entreprenørskabsundervisning på de danske universiteter
Fonden for Entreprenørskab har sammen med UNIEN (Universiteternes Innovations- og Entreprenørskabspædagogiske Netværk) udarbejdet en analyse- og casesamling af entreprenørskabsforløb på danske universiteter.
-
Faktaark: Skaber entreprenørskabsundervisning flere iværksættere?
Fonden for Entreprenørskabs faktaark besvarer relevante spørgsmål indenfor entreprenørskabsundervisning med baggrund i egen og andres forskning.
Dette faktaark besvarer spørgsmålet om, hvorvidt entreprenørskabsundervisning skaber flere iværksættere.
-
Evalueringsværktøjer til brug i entreprenørskabsundervisning og anden undervisning
Rapporten fra ICEE-projektet (Innovation Clusters for Entrepreneurship Education) indeholder en gennemgang af seks afprøvede og anbefalede værktøjer til evaluering af entreprenørskabsundervisning. Denne evalueringspraksis er vigtig, både for at se om entreprenørskabsundervisning reelt skaber flere iværksættere, og for at finde ud af hvad der virker i undervisningen, hvordan og hvorfor.
-
Comparative Analysis of Eight National Strategies for Entrepreneurship Education
Rapporten (på engelsk) fra ICEE-projektet (Innovation Clusters on Entrepreneurship Education) indeholder en oversigt over otte europæiske landes arbejde med at udvikle en national strategi for entreprenørskabsuddannelse samt en analyse af, hvilke faktorer der hhv. fremmer og hæmmer dette arbejde. Rapporten giver afslutningsvist en række generelle anbefalinger til, hvordan en sådan strategi bedst udvikles, implementeres og følges op.
-
Faktaark: Gør entreprenørskabsundervisning elever gladere for at gå i skole?
Fonden for Entreprenørskabs faktaark besvarer relevante spørgsmål indenfor entreprenørskabsundervisning med baggrund i egen og andres forskning.
Første faktaark besvarer spørgsmålet om, hvorvidt entreprenørskabsundervisning gør elever gladere for at gå i skole.
-
Fra ABC til ph.d. Kortlægning af entreprenørskabsundervisning i det danske uddannelsessystem 2015/2016
Resultatet af den samlede kortlægning af entreprenørskabsundervisning for skoleåret 2015/2016 viser, at 266.700 af alle ca. 1,25 mio. elever og studerende i det danske uddannelsessystem har deltaget i entreprenørskabsundervisning. Det svarer til 22 pct. Entreprenørskab er mest udbredt på ungdomsuddannelserne.
-
Publikationer 2015
-
Mikrolegater. Investering i Danmarks fremtid – en temaanalyse af Mikrolegater med fokus på beskæftigelse (Okt. 2015)
Hovedresultaterne af undersøgelsen er:
- Mikrolegater påvirker overlevelsesraten for startups positivt
- Tidligere entreprenøriel erfaring har betydning for kvaliteten af ansøgningerne og dermed for chancen for at modtage et legat
- Mikrolegater skaber jobs, idet der i gruppen af startups, der havde modtaget et legat, blev skabt langt flere jobs end i kontrolgruppen
- Legatmodtagere har langt nemmere ved at skaffe vækstkapital end kontrolgruppen. Og vækstkapital øger igen virksomhedens evne til at skabe jobs.
-
Undersøgelse af læreres og underviseres behov for efteruddannelse
Som en del af den nye indsats for efteruddannelse har Fonden for Entreprenørskab foretaget en spørgeskemaundersøgelse af læreres og underviseres behov for efteruddannelse i entreprenørskab. Resultaterne af undersøgelsen beskrives i denne publikation og baserer sig på besvarelser fra 422 lærere og undervisere (en svarprocent på 45%). Indsatsen for efteruddannelse, bestående af de to projekter E3U og Fagligt Entreprenørskab, er støttet af Oticon Fonden og VELUX Fonden. Baggrunden for indsatsen er Fondens seneste effektmåling, som bl.a. peger på, at lærernes/undervisernes kompetencer og engagement har stor betydning for, om entreprenørskabsundervisningen har en positiv effekt på elever og studerende.
-
Mikrolegater. Effekter og værdiskabelse (Feb. 2015)
Siden 2011 er der blevet uddelt 178 Mikrolegater til studerende med gode iværksætterideer. En spørgeskemaundersøgelse af legatmodtagerne viser, at et mikrolegat påvirker hvor meget tid der bruges på iværksætterideen, mikrolegatmodtagere skaber arbejdspladser, de søger aktivt videre mod ny kapital, de har positive forventninger til fremtiden og markedsfører deres startup og udvikler prototyper og hjemmesider.
-
Entrepreneurship in Education in the Baltic Sea region
I samarbejde med Undervisningsministeriet gennemførte Fonden for Entreprenørskab i 2013-2015 projektet Entrepreneurship in Education in the Baltic Sea Region (BSR-EE). Formålet var at samle landene omkring Østersøen samt Norge om entreprenørskab i uddannelserne. Projektet blev finansieret af en pulje under EU Strategy for the Baltic Sea Region (EUSBSR).
Fokus i projektet var hovedsageligt på folkeskoler og ungdomsuddannelserne. Status for entreprenørskabsundervisning i landene blev undersøgt, og fælles udfordringer på området blev afdækket. I projektet blev der gennemført en række netværksaktiviteter med et afsluttende topmøde i december 2014: The Copenhagen Policy Innovation Summit.
-
Fra ABC til ph.d. Kortlægning af innovations- og entreprenørskabsundervisning i det danske uddannelsessystem 2014/2015
Resultatet af kortlægning af entreprenørskabsundervisning i 2014/2015 for hele uddannelsessektoren. Den samlede kortlægning viser, at 241.000 af alle 1,25 mio. elever og studerende i det danske uddannelsessystem har deltaget i entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2014/2015. Det svarer til 19,3 pct.
-
Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse 2015
Formålet med "Taksonomi i entreprenørskabsuddannelse" er at samle Fonden for Entreprenørskabs viden om og erfaringer med entreprenørskabsundervisning og give en række perspektiver på, hvad undervisning i entreprenørskab er, og hvordan en sådan undervisning kan udfoldes og evalueres som pædagogisk praksis.
Taksonomien tager afsæt i tankerne bag Progressionsmodellen, søger at besvare nogle af de spørgsmål, som Progressionsmodellen rejser, og tilføjer elementer fra Fondens nyeste forskning.
Publikationen er udkommet i en opdateret 2. udgave i 2016
-
Publikationer 2014
-
How to assess and evaluate the influence of entrepreneurship education. A report of the ASTEE project with a user guide to the tools.
Rapport (på engelsk) om resultaterne af ASTEE-projektet, hvis formål det var at udvikle og teste værktøjer til evaluering af entreprenørskabsundervisningens effekter. Værktøjerne er siden blevet videreudviklet til app’en OctoSkills.
-
Assessing the Impact of Entrepreneurship Education. From ABC to PhD Ph.d.-afhandling (engelsk).
Entreprenørskabsundervisning har i de seneste år haft stor udbredelse og gives i dag til elever og studerende i mange forskellige fag og på flere uddannelsesniveauer. Forskningen i entreprenørskab er dog et heterogent område; de mange forskellige tilgange til entreprenørskabsundervisning, og den begrænsede viden om effekterne af disse gør det til et kompliceret felt. Afhandlingen søger at afhjælpe dette ved at belyse effekterne af forskellige tilgange til entreprenørskabsundervisning på forskellige uddannelsesniveauer.
-
Eksamensformer tilpasset entreprenørskabsundervisning
Rapporten præsenterer resultaterne af et projekt om eksamensformer tilpasset entreprenørskabsuddannelser på de videregående uddannelser.
-
Entreprenørskab fra ABC til ph.d. Kortlægning af entreprenørskabsundervisning i det danske uddannelsessystem 2013/2014
Resultatet af kortlægning af entreprenørskabsundervisning i 2013/2014 for hele uddannelsessektoren. Den samlede kortlægning viser, at 230.000 af alle 1,2 mio. elever og studerende i det danske uddannelsessystem har deltaget i entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2013/2014. Det svarer til 18,6 pct.
-
Effektmåling af entreprenørskabsundervisning i Danmark - 2014
Rapporten fokuserer på hovedresultaterne af et langsigtet projekt omkring effekten af entreprenørskabsundervisning: Eleverne skal undervises i entreprenørskab på et tidligt stadium i uddannelsessystemet, altså allerede i grundskolen. Lærerne skal være klædt på til at kunne bruge entreprenørskab i undervisningen.
-
GEM-rapport
Global Entrepreneurship Monitor har kortlagt befolkningens undervisning i entreprenørskab før og nu samt blandt unge og ældre og har redegjort for undervisningens sammenhæng med foretagsomheden i befolkningen.
Undersøgelsen viser, at entreprenørskabsundervisning er langt mere udbredt nu end for få år siden, og at de unge dobbelt så hyppigt som de ældre har modtaget entreprenørskabsundervisning. Entreprenørskab er således ved at blive en del af ungdomskulturen fremfor at være baseret på livserfaring.
Læs mere om disse og andre af undersøgelsens resultater i rapporten.
-
Policy recommendations fra CENTRES-projektet
CENTRES (Creative Entrepreneurship in Schools) var et 2-årigt Comenius-projekt under EU's Lifelong Learning Programme. Projektet havde fokus på entreprenørskab og kreativitet og skulle skabe kontakt og netværk mellem skoler og kreative og kulturelle virksomheder. En central del af CENTRES-projektet bestod i pilotprojekter på skoler. Projektet blev ledet af British Council og involverede udover Fonden fra Danmark partnere fra Tjekkiet, Estland, Litauen, Finland, Polen og Slovenien.
-
Publikationer 2013
-
Progressionsmodel
Progressionsmodellen er Fondens bud på en generel forståelsesramme for progression og læringsmål op igennem et mangfoldigt og mangefacetteret uddannelsessystem. Progressionsmodellen opererer med fire dimensioner: Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling, som repræsenterer en teoretisk ramme til at forstå de entreprenørielle og innovative aspekter i forskellige undervisningssammenhænge.
-
Effektmåling af Projekt Edison. Et entreprenørskabsforløb for 6.-7. klasse
Undersøgelsen belyser især to aspekter; konkurrenceelementet i sammenhæng med motivation og effekten på særlige elevtyper, fx fagligt svage elever.
De interviewede lærere mener, at konkurrenceelementet er med til at motivere eleverne og styrke deres indsats.
Den kvantitative del af analysen viser, at kun de elever, som er blevet mere positive over for konkurrencer, øger deres risikovillighed og bliver gladere for skole og klassekammerater. Analysen viser dog også, at alle elever oplever, at Edisonforløbet har været med til at øge deres oplevelse af kreativitet og entreprenørskab i undervisningen.
-
Entreprenørskab fra ABC til ph.d. Kortlægning af entreprenørskabsundervisning i det danske uddannelsessystem 2012/2013
Resultatet af kortlægningen af entreprenørskabsundervisning i 2012/2013 for hele uddannelsessektoren. Den samlede kortlægning viser, at 186.000 af alle 1,2 mio. elever og studerende i det danske uddannelsessystem har deltaget i entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2012/2013. Det svarer til 15,3 pct.
-
Effektmåling af entreprenørskabsundervisning i Danmark 2012/2013
Rapporten fokuserer på hovedresultaterne af et længerevarende projekt omkring effektmåling af entreprenørskabsundervisning. Hovedresultaterne er:
- Entreprenørskabsundervisning i grundskolen fører til entreprenørskabsundervisning på de efterfølgende udannelsesniveauer.
- Entreprenørskabsundervisning øger lysten til at blive iværksætter hos elever og studerende.
- Entreprenørskabsundervisning påvirker elevers og studerendes entreprenørielle adfærd udenfor skole og studier.
- Entreprenørskabsundervisning fører til højere indkomst senere i livet - både for selvstændige og for lønmodtagere.