02 nov 2016  /  NyhedsRedaktør

Odenses skarpeste 6.-7. klasser dystede i trafiksikkerhed

Den odenseanske lokalfinale i Projekt Edison løb 1. november af stablen på Odense Rådhus. Der var både robotter, solcelleopvarmede spejle og meget andet, og vinderne kunne efterfølgende booke en plads i den store landsfinale senere på måneden.

"Det, vi har lavet, hedder "Superkrydset", som er trafikkryds, der skal mindske højresvingsulykker. Vi har sat et spejl op til lastbilchaufførerne og et hegn til cyklisterne; det giver mere tryghed for cyklisterne og generelt en mere rar trafiksituation," forklarer Oliver Junge. Sammen med fire andre klassekammerater fra 7.I på Hjallese Skole var de et af i alt 21 deltagende hold til lokalfinalen i årets Projekt Edison, der 1. november skulle afgøres på Odense Rådhus.

 

Årets tema for Projekt Edison er "bedre og mere sikker trafik", og inden dagens lokalfinale havde alle deltagere haft entreprenørskabsundervisning for at blive klogere på, hvordan man udvikler sit helt eget koncept. Det resulterede i flere forskellige påfund, hvor nogle havde programmeret en robot til færdselsuheld, mens andre havde kastet sig ud i alt lige fra Legokonstruktioner til 3D-modeller.

 

Oliver og hans klassekammerater var desuden ikke alene om at fokusere på højresvingsulykker. En anden gruppe havde også arbejdet med at etablere et spejl ved trafikkrydsene, og her havde de også inkluderet et solcellepanel, der skulle drive en indbygget varmeinstallation. "Det forhindrer spejlet i at fryse til om vinteren," lød det fra gruppen.

 

Selvstrukturering var en stor udfordring

Til at vurdere de mange projekter stod fire kompetente dommere klar med notesblokke og et hav af spørgsmål for at blive klogere på elevernes tanker bag idéerne. En af dem var Charlotte Lyhne, der til dagligt er ansat i Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune. Foruden at bedømme indslagene ud fra nogle fastlagte parametre kunne hun samtidig også få set, hvordan Odense Komunes planer om at få mere entreprenørskabsundervisning ud på grundskolerne blev modtaget rundt omkring i kommunen.

 

"Noget af det, jeg også ser på, er, hvad eleverne har lært af at arbejde på denne her måde, og hvordan de har tacklet at komme gennem de her processer og faser - lige fra idéudvikling til prototyper og pitch - til at stå med den færdige idé. Det er mit indtryk, at eleverne synes, det er en meget spændende måde at arbejde på, og især selve pitchdelen er der blevet gjort meget ud af. Derudover er vi i Odense Kommune også opmærksomme på, at vi får understøttet entreprenørskabsundervisningen ude på skolerne, og der er det mit klare indtryk, at der er en god proces i gang. Det er i hvert fald modigt af lærerne at kaste sig ud i det her, da det kan være meget udfordrende for eleverne at skulle planlægge og styre processerne helt alene," siger hun.

 

Det sidste bliver Charlotte Lyhne bekræftet i af Mona Kvistgaard Johansen. Hun er foruden at være tovholder på innovationsforløbet for Hjallese Skoles 6.-7. klasser også lærer på skolens innovationslinje, som eleverne kan vælge fra 7. klasse. Hun kan samtidig også se, at mange af de værktøjer, som eleverne bliver introduceret til på Projekt Edison, giver bedre forudsætninger for dem, der vælger innovationslinjen.

 

"Det er enormt svært som lærer, når eleverne selv skal strukturere et helt forløb på egen hånd - men det er heldigvis endt med et positivt resultat. Derudover kan vi pege tilbage til de her tidligere projekter, når eleverne begynder på innovationsundervisningen på de senere klassetrin, og det er helt klart til elevernes fordel," fortæller hun.

 

Vinderne af lokalfinalen blev fire hold fra Kroggårdsskolen, hvor det højstscorende hold havde udtænkt spraybaserede reflekser. Alle fire hold kan nu se frem til en tur til den store landsfinale i Projekt Edison, der bliver afholdt i forbindelse med Danish Entrepreneurship Award den 17. november i Fredericia.