19 jan 2017  /  NyhedsRedaktør

Flere elever end nogensinde før får undervisning i innovation og entreprenørskab

Det buldrer frem med unge iværksættere og virksomheder skabt af unge under 30 år. Men det er slet ikke så mærkeligt, at et stigende antal unge bliver inspireret til at starte virksomhed, for langt flere unge møder i dag innovation og iværksætteri som en del af deres uddannelse. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab viser, at flere end hver femte elev eller studerende nu får entreprenørskabsundervisning.

Interessen for iværksætteri og innovation starter for mange, længe før de står med en flyvefærdig virksomhed – og måske allerede i skolen. En ny kortlægning fra Fonden for Entreprenørskab viser, at 22 pct. af alle elever og studerende i Danmark fik entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2015/2016. Det er en markant fremgang fra skoleåret for syv år siden, hvor Fonden første gang kortlagde området. Dengang mødte kun 8 pct. af danske elever og studerende entreprenørskab i undervisningen.

 

- Entreprenørskabsundervisning lærer unge at udvikle innovative ideer og omsætte dem til virkelighed. Det er færdigheder man kan bruge, uanset om man skal være iværksætter eller arbejde i en eksisterende virksomhed. Samtidig er entreprenørskabsundervisningen med til at styrke elevers og studerendes faglighed, fordi de netop lærer at bruge deres faglige viden i nye og ukendte sammenhænge. På den måde styrker entreprenørskabsundervisning også kernefagligheden, siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.

 

Mest udbredt på ungdomsuddannelserne

Entreprenørskabsundervisning er mest udbredt på ungdomsuddannelserne, hvor 42 pct. af alle elever mødte entreprenørskabsundervisning i det seneste skoleår. Til sammenligning er det 16 pct. af eleverne i grundskolen og 16 pct. af de studerende på videregående uddannelser, der i samme skoleår mødte entreprenørskab som en del af undervisningen. Men der har været fremgang på alle tre uddannelsesniveauer.

 

- I det seneste år har vi særligt bemærket en spændende udvikling blandt grundskolerne. Over halvdelen af landets grundskoler har nu entreprenørskabsundervisning, og det er en positiv udvikling, da vi fra vores forskning ved, at jo tidligere man møder entreprenørskabsundervisning, jo større effekt har det, siger Christian Vintergaard.

 

Se kortlægningen af entreprenørskabsundervisning i Danmark ved at trykke på billedet nedenfor eller find den i boksen i højre side.